Frequently Asked Questions

Frequently Asked Questions2022-04-24T11:42:39+02:00

Vragen over het gebruik van Mijn Partin

Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan?2022-01-28T13:17:42+01:00

Op de pagina www.partin.nl/inloggen kun je op de link ik ben mijn wachtwoord vergeten klikken. Het systeem stuurt dan automatisch een mail om je wachtwoord aan te passen.

Wie is Partin?2022-06-14T11:47:46+02:00

Partin is een vereniging van kleine goede doelen. Een overzicht van de leden vindt u op https://partin.nl/organisatie/. De namen van de bestuurs- en teamleden vindt u op https://partin.nl/overzicht-partin/over-partin/

Waar kan ik mijn contactgegevens wijzigen?2022-04-26T11:15:59+02:00

Als u inlogt op Mijn Partin kunt u in de linkerkolom de gegevens van uw organisatie wijzigen.

Mocht u de gegevens voor de ontvangst van de nieuwsbrief aan willen passen, klik dan onderin de nieuwsbrief op Voorkeuren bijwerken.

Waarom zou ik met mijn organisatie lid worden van Partin?2022-06-14T11:47:38+02:00

Op https://partin.nl/overzicht-voor-leden/voordeel-voor-leden/ hebben wij de toegevoegde waarde van het lidmaatschap voor jullie op een rijtje gezet.

Onze stichting werkt alleen binnen Nederland. Kunnen wij toch lid worden?2022-04-26T11:12:12+02:00

Partin is begonnen als branchevereniging voor kleine goede doelen in internationale samenwerking. Onze activiteiten rondom met name Support & Kwaliteitsverbetering en Belangenbehartiging & Lobby leerden ons dat er een bredere behoefte bestaat voor kleine goede doelen om zich te verenigen. Daarop heeft Partin besloten ook open te staan voor organisaties die vanuit andere sectoren de wereld een beetje mooier proberen te maken; deze organisaties noemen wij Vrienden.

Hoe kan ik de automatische incasso voor de contributie van een andere rekening laten lopen?2022-04-24T11:29:47+02:00
Vanuit veiligheidsoverwegingen kunnen wij dit niet eenzijdig aanpassen. Dan zouden we namelijk bij willekeurige personen / organisaties geld kunnen incasseren door eenvoudigweg het bankrekeningnummer aan te passen. Dit vergt iets meer werk, maar kan in een minuut of tien geregeld zijn. Stuur een mail naar secretariaat@partin.nl om een korte videocall in te plannen om de volgende stappen te doorlopen:
  • Partin: oude incasso verwijderen
  • Partin: status betaalmodule terugzetten naar heeft nog niet betaald
  • Lid: inloggen en iDeal-betaling doen met juiste bankrekening. Daarmee wordt automatisch toestemming gegeven voor de nieuwe incasso en wordt een nieuw lid gecreëerd
  • Partin: koppelen van bestaande gegevens aan de nieuwe incasso.
  • Partin: indien de contributie twee keer is afgeschreven voor het lopende contributiejaar, voor één keer het geld terugstorten
Hoe kan ik het lidmaatschap van onze organisatie opzeggen?2022-04-26T11:20:53+02:00

Stuur uiterlijk 30 november een mailtje naar secretariaat@partin.nl met uw opzeggingsverzoek, dan maken wij dat per 1 januari van het daaropvolgende jaar in orde.

Vragen over samenwerken en kennis delen

Is het webinar van Partin terug te kijken?2022-04-29T13:37:20+02:00

Van ieder webinar wordt een kort verslag gemaakt; deze verslagen zijn terug te lezen op https://partin.nl/nieuws/

Terugkijken van het webinar kan eigenlijk altijd via het Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCfCpSiNVhD5SvL85V57JSeA

Vragen over belangenbehartiging en lobby

Hoe voldoen wij het gemakkelijkst aan de AVG?2022-04-24T12:18:36+02:00

Ga hiervoor naar https://www.kleinegoededoelen.nl/avg-voor-kleine-stichtingen/

Naast deze webtekst is ook een AVG-protocol beschikbaar. Leden en vrienden kunnen dit downloaden in Mijn Partin. Anderen kunnen het tegen een geringe bijdrage bestellen.

Kan Partin helpen bij het aanvragen van de ANBI-status?2022-04-24T11:35:30+02:00

Alle informatie om de ANBI-status aan te vragen is te vinden in de toolkits: https://www.kleinegoededoelen.nl/kgd-toolkit-anbi/.

Mocht je twijfel hebben over de statuten, stuur dan de conceptversie naar secretariaat@partin.nl. Dan doen wij een snelle controle of de statutaire doelstelling een prbleem op kan leveren.

Hoe voldoen wij het gemakkelijkst aan de WBTR?2022-04-24T11:49:35+02:00

Sinds 1 juli 2021 geldt de WBTR voor verenigingen en stichtingen. De WBTR (Wet bestuur en toezicht rechtspersonen) vraagt mogelijk om aanpassingen van de statuten, maar dat wil niet zeggen dat iedereen meteen naar de notaris moet. Vaak is een huishoudelijk reglement voldoende.

Twee tips
Ook zonder aanpassing van de statuten, moeten stichtingen aan deze wet voldoen. Volgens de toelichting op de wet zou het aanpassen van de statuten binnen vijf jaar verplicht moeten zijn. Dat is natuurlijk een kostbaar bezoek aan de notaris. Geen wonder dat veel juristen daarvoor pleitten. Maar gelukkig hoeft dat dus nog niet op stel en sprong. Is aanpassing van jullie statuten om een andere reden nodig, dan moeten de wijzingen volgens de WBTR verplicht meegenomen worden. Tot die tijd 2 dingen die het bestuur kan en/of moet doen. Zet het dus op je bestuursvergaderingsagenda.

  1. Pak je statuten en plak er een geeltje op met de tekst “ontstentenis en beletregeling toevoegen”. Mocht je dan ooit naar de notaris gaan om je statuten te wijzigen, dan kom je het geeltje weer tegen en kun je het aanpassen.
  2. Maak een ‘Huishoudelijk reglement’ en plaats dat op je website. Naast andere huishoudelijke afspraken (die per organisatie kunnen verschillen) neem de volgende twee WBTR-gerelateerde artikelen op:
    – Ontstentenis en belet-gerelateerd artikel
    Volgens de statuten (artikel X) hebben bestuursleden allemaal een gelijke stem. Als de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. Indien door omstandigheden slechts twee bestuursleden aanwezig zijn in de vergadering gaat dit artikel niet op; beide bestuursleden moet het dan eens worden. Indien door omstandigheden slechts 1 bestuurslid aanwezig is, dan kunnen er geen besluiten worden genomen.
    Indien door omstandigheden een persoon van buiten het bestuur taken van het bestuur overneemt, dan dient deze persoon te worden beschouwd als bestuurslid.
    – Financieel goed bestuur
    De penningmeester is bevoegd tot het doen van betalingen namens de stichting. Bij bedragen boven een bepaalde hoogte zal de penningmeester de betaling uitvoeren in bijzijn (on- of offline) van een tweede bestuurslid. Het bestuur spreekt jaarlijks tijdens de eerste vergadering van het jaar de hoogte van deze grens af.
    Het bestuur zal de penningmeester op onregelmatige basis vragen informatie over de financiën te delen.
    [Tekstueel veranderen is mogelijk als de strekking gelijk blijft.]

Ook is het verstandig om jaarlijks de inhoud van de statuten eens goed door te nemen om te kijken of die niet om een andere reden dan de WBTR aanpassing verdienen.

Waar kan ik goedkoop mijn handtekening laten legaliseren?2022-04-24T11:32:13+02:00

Een handtekening legaliseren kan bij een notaris, advocaat of accountant, maar dat is relatief duur. Ons advies: ga naar de gemeente, die verklaring telt ook en is veruit het goedkoopst. Zie bijvoorbeeld https://www.alkmaar.nl/direct-regelen/reisdocumenten-uittreksels-en-verklaringen/legalisatie-handtekening/

Vragen over kwaliteitsverbetering en support

Wat kan ik doen als ik wel een project wil (laten) uitvoeren, maar geen stichting op wil richten?2024-02-22T11:40:14+01:00

Als je een project uit wilt voeren en daarvoor de fondsen hebt of gaat werven, neem dan contact op met Stichting Musole (https://musole.nl). Zij bieden een structuur (met ANBI-status) voor het uitvoeren van kleine hulpprojecten in ontwikkelingslanden, vooral in zuidelijk Afrika. Je werkt dan eerst samen met Musole jouw plan uit. Vervolgens organiseer je de fondsenwerving en de uitvoering van de activiteiten ter plaatse. Stichting Musole zorgt dat het door jouw geworvengeld rechtstreeks aan de lokale uitvoerders wordt overgemaakt. Ondersteund door de initiatiefnemers leggen zij jaarlijks verantwoording af aan het bestuur van Musole om de kwaliteit van jouw idee te borgen.

Kan ik bij Partin subsidie krijgen?2022-02-01T12:19:25+01:00

Partin is geen subsidieverstrekker, maar een belangenbehartiger die haar leden helpt bij kwaliteitsverbetering, kennisdeling en samenwerking.

Voor ruim 400 organisaties organiseren wij netwerkevenementen om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren, wij lobbyen richting de Nederlandse politiek, zodat administratieve rompslomp voor kleine goede doelen niet uit de pan rijzen en proberen het Nederlandse publiek en grote donoren te interesseren in het mooie werk van particuliere initiatieven.

Hoe meld ik onze organisatie aan voor goedkope internationale overboekingen?2022-04-24T11:45:01+02:00

Stuur een mail naar secretariaat@partin.nl en wij brengen jullie in contact met de juiste persoon bij StoneX.

Kan Partin me helpen bij het starten van een crowdfunding actie?2022-06-14T11:44:37+02:00

Je kunt op crowdfundingplatform PIFworld een actie starten. Wil je weten hoe je een crowdfundingactie goed opzet, kijk dan ons webinar terug op https://youtu.be/xfxoDuYrLec en lees alles over crowdfunden via artikel https://partin.nl/terugkijken-pak-je-kansen-met-crowdfunding/ en toolkit https://www.kleinegoededoelen.nl/crowdfunding/

Hoe gebruik ik het crowdfundingplatform PIFworld?2022-04-29T18:14:00+02:00

Op PIFWorld vind je onder de helpknop de meest voorkomende vragen: https://pifworld.zendesk.com/hc/nl

Vragen over communicatie en zichtbaarheid

Is het webinar van Partin terug te kijken?2022-04-29T13:37:20+02:00

Van ieder webinar wordt een kort verslag gemaakt; deze verslagen zijn terug te lezen op https://partin.nl/nieuws/

Terugkijken van het webinar kan eigenlijk altijd via het Youtube-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCfCpSiNVhD5SvL85V57JSeA

Ga naar de bovenkant